
Descripció
Segona unitat del programa educatiu, vinculada a la matèria de Llengua catalana i literatura. Els alumnes hi descobriran el procés autodidàctic de Ramon Llull, la seva voluntat divulgadora i el seu recurs a llengües com el català, el llatí, l’occità o l’àrab per a apropar els seus escrits a destinataris diversos. La unitat convida els alumnes a fer una lectura en català antic i una recerca de neologismes. Es completa amb una activitat que relaciona frases fetes amb fets i valors que van marcar la vida de Ramon Llull, i amb una reflexió final que permet de traslladar aquests valors a la quotidianitat dels alumnes.
NARRACIÓ DE L’EPISODI BIOGRÀFIC
Objectius didàctics
- Descobrir l’ús que fa Ramon Llull de llengües diverses per a apropar els seus escrits a destinataris diversos.
- Llegir i comprendre un text escrit en català antic per a treure’n informacions i idees concretes.
- Identificar neologismes actuals.
- Relacionar els valors de l’aprenentatge al llarg de tota la vida, de l’autonomia i de la perseverança, presents en la vida i en l’obra de Ramon Llull, amb frases fetes i amb l’activitat quotidiana dels alumnes.
- Llegir i comentar fragments de l’obra literària de Ramon Llull.
Lectures de la unitat
Romanç d’Evast e Blaquerna (1283), cap. 79
Llibre de contemplació (1271-1274), cap. 366, § 26

ESTRUCTURA
ACTIVITAT |
EN QUÈ CONSISTEIX |
DURADA |
INTRODUCCIÓ | Explicació mestre | 10 minuts |
TEMPS ERA TEMPS… | Episodi biogràfic de Ramon Llull | 5 minuts |
T’HI ATREVEIXES? | Lectura i comprensió d’un text escrit en català antic i identificació de neologismes | 25 minuts |
JUGUEM PLEGATS | Identificació del significat de frases fetes tradicionals i reflexió sobre els valors de l’aprenentatge al llarg de la vida i de la perseverança, en la quotidianitat dels alumnes | 15 minuts |
UN BON RELAT | Lectura d’un fragment de l’obra de Ramon Llull i reflexió final | 5 minuts |