
Descripció
Sisena unitat del programa educatiu, vinculada a la matèria de Ciències de la naturalesa: física i química. El propòsit de la unitat és treballar les diferències entre el mètode científic actual i el de l’època de Ramon Llull. Els alumnes posaran en pràctica les seves habilitats d’invenció per a resoldre un problema i descobriran la importància de l’experimentació i de la comprovació de resultats per a verificar hipòtesis. La unitat es completa amb un passatemps i una reflexió sobre el valor de l’originalitat en la quotidianitat dels alumnes.
NARRACIÓ DE L’EPISODI BIOGRÀFIC
Objectius didàctics
- Descobrir que, durant l’Edat Mitjana, els principals fonaments del coneixement eren les autoritats acceptades per a cada disciplina i l’argumentació lògica, sense necessitat d’una demostració experimental.
- Comparar el mètode científic actual amb el mètode de validació de l’època de Ramon Llull.
- Experimentar el procés de formulació d’hipòtesis per a resoldre un problema.
- Relacionar els valors de la innovació i l’originalitat, presents en la vida i en l’obra de Ramon Llull, amb l’activitat quotidiana dels alumnes.
- Llegir i comentar fragments de l’obra de Ramon Llull.
Lectura de la unitat
Fèlix o Llibre de meravelles, cap. 36

ESTRUCTURA
ACTIVITAT |
EN QUÈ CONSISTEIX |
DURADA |
INTRODUCCIÓ | Explicació mestre | 10 minuts |
TEMPS ERA TEMPS… | Episodi biogràfic de Ramon Llull | 5 minuts |
T’HI ATREVEIXES? | Activitat de formulació d’idees creatives amb les quals els alumnes han d’evitar que un ou, llançat des d’un tercer pis, es trenqui | 25 minuts |
JUGUEM PLEGATS | Joc de paraules creuades sobre els valors que van inspirar Ramon Llull a crear l’Arbre de ciència i debat sobre l’originalitat en la quotidianitat dels alumnes | 15 minuts |
UN BON RELAT | Lectura d’un fragment de l’obra de Ramon Llull i reflexió final | 5 minuts |