RAMON LLULL, L’INVESTIGADOR – CIÈNCIES DE LA NATURALESA: FÍSICA I QUÍMICA

Descripció

Sisena unitat del programa educatiu, vinculada a la matèria de Ciències de la naturalesa: física i química. El propòsit de la unitat és treballar les diferències entre el mètode científic actual i el de l’època de Ramon Llull. Els alumnes posaran en pràctica les seves habilitats d’invenció per a resoldre un problema i descobriran la importància de l’experimentació i de la comprovació de resultats per a verificar hipòtesis. La unitat es completa amb un passatemps i una reflexió sobre el valor de l’originalitat en la quotidianitat dels alumnes.

NARRACIÓ DE L’EPISODI BIOGRÀFIC

Objectius didàctics

  1. Descobrir que, durant l’Edat Mitjana, els principals fonaments del coneixement eren les autoritats acceptades per a cada disciplina i l’argumentació lògica, sense necessitat d’una demostració experimental.
  2. Comparar el mètode científic actual amb el mètode de validació de l’època de Ramon Llull.
  3. Experimentar el procés de formulació d’hipòtesis per a resoldre un problema.
  4. Relacionar els valors de la innovació i l’originalitat, presents en la vida i en l’obra de Ramon Llull, amb l’activitat quotidiana dels alumnes.
  5. Llegir i comentar fragments de l’obra de Ramon Llull.

Lectura de la unitat

Fèlix o Llibre de meravelles, cap. 36

ESTRUCTURA
ACTIVITAT
EN QUÈ CONSISTEIX
DURADA
INTRODUCCIÓ Explicació mestre  10 minuts
TEMPS ERA TEMPS… Episodi biogràfic de Ramon Llull 5 minuts
T’HI ATREVEIXES? Activitat de formulació d’idees creatives amb les quals els alumnes han d’evitar que un ou, llançat des d’un tercer pis, es trenqui 25 minuts
JUGUEM PLEGATS  Joc de paraules creuades sobre els valors que van inspirar Ramon Llull a crear l’Arbre de ciència i debat sobre l’originalitat en la quotidianitat dels alumnes 15 minuts
UN BON RELAT Lectura d’un fragment de l’obra de Ramon Llull i reflexió final 5 minuts