RAMON LLULL, L’ORDENADOR – CIÈNCIES DE LA NATURALESA: BIOLOGIA I GEOLOGIA

Descripció

Cinquena unitat del programa educatiu, vinculada a la matèria de Ciències de la naturalesa: biologia i geologia. Aquesta unitat se centra en l’Arbre de ciència, una obra en què Llull fa servir l’analogia de l’arbre per a classificar i ordenar les diferents disciplines del saber de l’època. La unitat proposa als alumnes que posin en joc els seus coneixements i la seva capacitat de deducció per a representar visualment la cadena alimentària d’un bosc mitjançant la figura d’un arbre. La unitat es completa amb una reflexió sobre el significat dels valors relacionats amb la constància i a la planificació.

NARRACIÓ DE L’EPISODI BIOGRÀFIC

Objectius didàctics

  1. Descobrir l’Arbre de ciència, un llibre en què Llull estructura i classifica totes les branques del saber per fer-les entenedores a tothom.
  2. Completar un sistema de relació tròfica a partir del diagrama d’un ecosistema de bosc.
  3. Relacionar els valors de planificació, esforç, paciència, perseverança, adaptació, fortalesa i constància en la vida i l’obra de Ramon Llull amb l’activitat quotidiana dels alumnes.
  4. Llegir i comentar fragments de l’obra literària de Ramon Llull.

Lectura de la unitat

Fèlix o Llibre de meravelles, cap. 37, § 6

ESTRUCTURA
ACTIVITAT
EN QUÈ CONSISTEIX
DURADA
INTRODUCCIÓ Explicació mestre  10 minuts
TEMPS ERA TEMPS… Episodi biogràfic de Ramon Llull 5 minuts
T’HI ATREVEIXES? Activitat consistent a completar la cadena tròfica d’un bosc a partir d’un diagrama 25 minuts
JUGUEM PLEGATS Activitat sobre la planificació, l’esforç, la paciència, la perseverança, l’adaptació, la fortalesa i la constància 15 minuts
UN BON RELAT Lectura d’un fragment de l’obra de Ramon Llull i reflexió final 5 minuts